Hengitys urheilijan tukena – ei esteenä

urheilijan hengitysvalmennus

Hengittäminen on ihmisen perusedellytys. Ilman sitä emme saa energiaa käyttöömme ja iskee voimakas väsymys. Urheilijalle tämä energian puute tarkoittaa samalla suorituskyvyn laskua ja palautumisen hidastumista.

Ihmiselle on luotu nenä hengittämistä ja suu syömistä sekä ääntelyä varten. Suuhengitys tulee tarpeen vasta siinä tilanteessa, jolloin aktiivisuustaso nousee niin suureksi, että nenähengityksen teho ei enää ole riittävä. Toinen suuhengitykseen siirtymisen syy on nenähengityksen estyminen, esimerkiksi flunssan yhteydessä. Näissä molemmissa tilantessa elimistö ei saa riittävästi happea keuhkoihin nenähengityksen avulla, jolloin on tarve vaihtaa suuhengitykseen.

Usein kuitenkin, huomaamatta, siirrymme hyvinkin pienessä aktiivisuustilassa – jopa nukkuessa suuhengitykseen. Joskus pelkästään jokin voimakas tunnetila, kuten jännitys tai stressi, voivat myös johtaa suuhengitykseen.

Parempi suorituskyky mahdollista hengittämällä luonnollisella tavalla

Urheilijat hengittävät usein kehoa voimakakkasti kuluttavalla tavalla. Esimerkiksi nenähengitystä olisi tärkeää jatkaa mahdollisimman pitkään myös urheilusuorituksen aikana, sillä nenähengitys nostaa veren happipitoisuutta selvästi, jolloin elimistö saa käyttönsä enemmän happea. Tämä puolestaan lisää voimakkaasti palautumista ja myös unen laatu parantuu. Tutkimusten mukaan nenähengityksen varmistaminen parantaa suorituskykyä jopa 30%, joten asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Nenähengitys varmistaa myös oikean ja tehokkaan hengityslihasten käytön. Se rytmittää hengitystä luonnollisesti ja ylihengittämisen mahdollisuus pienenee. Samalla sisäänhengitysilman määrän säätely mahdollistuu helpommin.

”Urheilijoiden hengitykseen liittyvät ongelmat ovat niin tätä päivää nykyään. Urheilijoita tutkitaan ja testataan erikoissairaanhoidossa erilaisten hengitysvaikeuksien takia löytämättä mitään vikaa. Näin kävi myös itselleni.  

Olen käynyt testit läpi jo useaan otteeseen urheilu-urani aikana, mutta koskaan ei ole löydetty esimerkiksi astmaa. Löysin Miljan monen mutkan kautta. Kerroin ongelmani ja löysin tavallaan kohtalotoverin joka oli kouluttautunut hengitysohjaajaksi omien kokemuksiensa kautta. Tunsin suurta helpotusta kuunnellessani, miten Milja oli saanut avun oikeasta hengittämisestä. En epäröinyt ollenkaan ettemmekö aloittaisi yhteistyötä.”

Terhi Mäki

Stressi ja muut voimakkaat tunteet johtavat hyperventilaatioon

Usein jännittävässä, kuormittavassa tilanteessa sekä ahdistuneena ja stressaantuneena luonnollinen palleahengitys vähenee, jolloin apuhengityslihakset ryhtyvät nimensä mukaisesti tekemään töitä. Tällöin hengitys on pinnallista: pallealihas jännittyy ja hengitystyö on normaalia vaativampaa. Pahimmillaan tämä tilanne johtaa hyperventilaatiotilaan, josta saattaa olla jo hankala saada palautettua hengitys normaaliksi, mikäli siihen ei ole itsellä konsteja.

Hengityksellä kokonaisvaltainen vaikutus hyvinvointiin

Hengitystä käytetään rentoutumiseen niin yleisesti kuin urheilijoiden harjoitusohjelmissa, mutta mitä kaikkea hyötyjä olisikaan sen avulla saatavana kun ymmärretään asiaa syvemmin ja yhdistetään sitä urheilijan arkeen vieläkin isommalla osuudella: suorituskyky paranee, energian tuotto ja kulutus on tasapainossa, palautuminen nopeutuu, uni paranee jne.

Hengitys ja siihen liittyvät ongelmat ovat yleisesti urheilijoiden yksi isoimmista haasteista. Oppimalla luonnollista hengitystapaa ja ottamalla yksinkertaiset mutta tehokkaat hengitysharjoitukset osaksi arkea, voidaan saada hyötyä muussakin elämässä.

“Milja on antanut minulle ohjeita ja hengittänyt yhdessä minun kanssani. Hän on ollut keskustelutukena kun on ollut huonoja hetkiä. Tiesin, että minulla on pitkä taival edessä hengitykseni oikeaan uomaan saattamisessa. Eikä se ole pelkästään hengittämistä vaan asioiden ja yhteyksien ymmärtämistä. 

Minulla on ollut paljon hyviä päiviä ja aikoja, sitten välillä tulee hankalia jaksoja edelleen. Silloin on yleensä kiirettä tms. mikä on hermostuttanut ja samalla aktivoinut vääränlaisen hengityksen päälle.”

Terhi Mäki

Yhteistyössä urheilijoiden ja valmentajien kanssa

Terhi Mäen kanssa aloitettu yhteistyö on osoittautunut merkittäväksi vahvistukseksi siitä, että urheilijoiden hengitysvalmennuksen tulisi olla jokaiselle mahdollista. Olemme saaneet kokemuksen siitä, että muutokset ovat mahdollisia, jos ja kun oma motivaatio on kohdallaan.

Ihmisen on mahdollista muuttaa tapojaan, jopa hengitystapaansa, toisin kuin yleisesti välillä väitetään. Tapojen muuttaminen vie aikaa ja vaatii harjoitusta. Konkreettinen apu omaan hyvinvointiin on iso motivaattori, jos jokin asia häiritsee merkittävästi tavoitteiden saavuttamista.

Hengitysohjaus ja sitä kautta hengityksen antama tuki ja mahdollisuudet on tarpeen saada niin urheilijoiden kuin valmentajien tietoisuuteen. Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa saadaan aikaiseksi paras lopputulos, johon kaikki voivat olla tyytyväisiä.

Milja Markkanen

“Olisin erittäin kiitollinen jos saisimme urheiluun ja hengittämiseen liittyvää tietoa lisää ja yhä enemmän syvällisempää keskustelua ja ohjausta. Urheiljoiden hengittäminen on herkkä alue, johon vaikuttaa äärettömän moni asia, joka voi suistaa hengityksen raiteilta. Oikealla hengittämisellä ja hengittämisen sekä yhtäläisyyksien ymmärtämisellä olisi varmasti suuri apu ja tulosten kohenemiseen vaikuttavia positiivisia asioita. Jos vain niihin osattaisiin tarttua ja urheilijat ymmärtäisivät, että hengittäminenkin on opeteltava oikein siinä missä muukin tekninen osaaminen.”

Terhi Mäki

Viimeisimmät artikkelit

Hoitava hengitys -kurssi

Hoitava hengitys -kurssi

Hengitä itsellesi parempi olo!

Kurssin kokoontumiset pidetään kolmena sunnuntai-iltana kahden viikon välein alkaen sunnuntaina 15.5. klo 17-19.30.